W ostatnim czasie tak zwana wymiana pocztówkowa to prawdziwy hit wśród szkól i przedszkoli w których organizowane są takie akcje. Dzieci niezwykle chętnie angażowały się w tego typu zajęcia, a współpraca z szkołami i przedszkolami z całej Polski (a nawet i zza granicy) przyniosła wiele korzyści.
Uczniowie naszej szkoły pisali i wysyłali do innych placówek. Otrzymane pocztówki, np. z widokami z miasta, w którym znajdowały się przedszkole lub z wizerunek patrona placówki. Oczywiście, pocztówki również nawiązywały treścią do szkolnego święta jakim był Jubileusz 100- lecia Szkoły w Nowych Iganiach.
Tak właściwie pocztówkowa współpraca bardzo dopisała otrzymaliśmy ponad 100 pocztówek. Oprócz pisania życzeń na pocztówkach uczniowie zdobili plastycznie wszystkie pocztówki dokładając przy tym staranności.
Wymiana pocztówkowa to przede wszystkim świetna zabawa, która bardzo podobała się dzieciom z niecierpliwością czekały na kolejne pocztówki oraz wspólnie szukaliśmy na mapie \polski owej miejscowości poznawaliśmy mapę polski po przez szukanie danej miejscowości.
Dzięki tym zajęciom :
- dzieci poznały geografię Polski – zainteresowanie pocztówkami z widokami innych miejsc w Polsce jest zdecydowanie większe niż np. przeglądanie atlasu.
- W szkole z okazji 100 lecia szkoły powstała specjalna mapy Polski – „Mapa życzeń”, na których umieszczaliśmy otrzymane widokówki. Po otrzymaniu pocztówki wspólnie
z dziećmi mogliśmy odnaleźć na mapie miejsce, w którym znajduje się współpracująca placówka. Takie zajęcia to prawdziwa lekcja geografii w praktyce! - najmłodsi bardziej interesują się turystyką i podróżami – szczególnie pocztówki otrzymane zza granicy wyzwoliły w dzieciach wyobraźnię. Otrzymawszy pocztówkę np. z Irlandii od absolwentki naszej szkoły – w ramach tych zajec przeprowadziłam lekcję na temat tradycji tego kraju i opowiedziałam dzieciom kilka ciekawostek związanych z tym krajem.
- dzieci uczyły się, jak wysyłać listy – regularne wręczanie przez listonosza nowych pocztówek to doskonała okazja do zapoznania podopiecznych z pracą listonosza.
- dzieci uczyły się otwartej postawy na świat i przekonują się, że można nawiązać życzliwy kontakt nawet z obcymi osobami – być może dzięki temu będzie im o wiele łatwiej
w przyszłości poznawać nowych ludzi i nawiązywać relacje.
Innowacja pedagogiczna przyniosła założone efekty, a zrealizowane cele zostały osiągnięte.
Izabela Skwarek